Smart Move 2010 Istanbul Rejsedagbog.

Fredag d. 4 juni Hjemrejsedag. Kl 8:00 forlod vi hotellet, efter at have pakket færdig og spist morgenmad. Alt gik fint til lufthavnen. Det tog kun 20 min. Vi kom også igennem security check og robotten blev checket meget grundt af to personer. Selv batteriet blev pillet ud og checket.
Vi havde lige 2 timer inden vores fly skulle lette, så der var tid til at slappe lidt af og shoppe lidt.
Flyveturen til Hamborg var fin; stille og rolig. Næsten ingen folk med flyet, så man kunne godt få 3 sæder hver!!

Vi landede til tiden i Hamborg og bussen stod parat og sidst på eftermiddagen ankom vi til Egen Kirke, hvor familierne ventede på os.
Det har været en dejlig og oplevelsesrig uge med supergodt vejr (op til 33°C)så nu er det tid til at holde weekend. Vi takker alle som har fulgt med her på dagbogen og en stor tak til alle som har støttet os i dette projekt.

Torsdag d. 3 juni. Anden konkurrencedag. God morgen alle sammen. Klokken er nu 6 og vi er alle ved at stå op og gøre klar til afgang kl. 7.45 med bussen. Vi håber, det bliver endnu en rigtigt god dag. I dag står den på Teamwork præsentation og 2. og 3. robotkørsel og måske lidt flere kørsler, hvis robotten gør som den skal. I går kørte den perfekt  400 på øvebanen.
Jens sagde i aftes, at han håbede på, at vi fik programmeringsprisen.

Dagen er nu overstået og alle præmier uddelt. Vi fik desværre ingen priser denne gang, selv om vi var nr. 1 (hold nr 1). Ingen skandinaviske hold fik præmier. Vi havde 3 rigtig gode robotkørsler, med 380, 370, 390 point. Men det var desværre ikke nok, men vi endte på en 9. plads ud 51 hold. Det var kun de 8 bedste der gik videre til kvart-finalen, så vi var utrolig tæt på at gå videre i robotkørslerne. Vi kørte den absolut hurtigste tid på 40 sekunder, mange var imponeret og spurgte om man kunne se det i slowmotion.
Teamwork præstentationen var allerede kl. 9:45. Der kom hele 4 dommere hen til vores pit og snakkede med os. De spurge om bl.a. om hvordan vi fordelte omgaverne, hvordan det er, at være ny på vores hold og komme ind midt i sæsonen og mange andre spørgsmål. Dette forgik på engelsk.

Vores pit lå som den første ved indgangen på en gang faktisk lidt uden for det store pit område, det gjorde, at vores pit kom alle forbi hele tiden og derfor havde vi rigtigi mange besøgende hele tiden. Mange synes godt om vores projekt med at transportere stort gods, f.eks. vindmølle dele med luftskibe. De besøgende fik små gaver, f.eks. små flotte pins med vindmøller fra Vestas, slik fra vores sponsorer, balloner, flotte kuglepenne og blyanter og så kunne de deltage i en konkurrence, om at vinde en flot æske Lego (sponsoret af LEGO). Vi trak lod blandt alle rigtige besvarelser og fandt en vinder både onsdag og torsdag. Vi havde også nogle flotte vindmølle modeller med som, vi til slut forærede til udvalgte teams og hjælpere ved konkurrencen.
Kl 16 var der igen indmarch til afslutningsceremonien og semifinale og finale-kørsler.

Der var 4 hold som kom i semi finialen. Det ene var et dansk hold, Eriks hold fra Randers. De andre var SAP NemoKids fra Tyskland, MCGBOTS fra Tyskland, Integra fra Istanbul, Tyrkiet. MCGBOTS og Integra kom i finalen og Integra vandt med 390 point.
Vi har lavet venskabs FLL hold med SAP NemoKids fra Tyskland og de kommer og besøger os en weekend i september/oktober. Det ser vi meget frem til. De taler ganske udemærket engelsk, så vi kan fint tale sammen. Vi har skrevet sammen med dem allerede inden konkurrencen.

Efter finalekørslerne var der lidt danse-show fra nogle hold på scenen og alle deltagerne kunne også komme på scenen og danse med. Der var en god stemning. Conferiencen var den samme som sidste år i København. Han var SUPER god til at skabe en festlig stemning.

Så blev det endelig tid til prisudelingen. Vi var egentlig godt klar over, at vi nok ikke fik nogen priser denne gang,  da vi ikke havde været til Call back.
Følgende fik priser:

Research prisen : Techno Future, Egypt (also nom: Caro Aces,(Germany) and IES Hermogenes Rodrigues (spain)
Programming prise: Toin Robotics Jr. Japan (also nominated: SuperBoom (South Africa))
Team spirit award: C Force, China (also nominated: SuperBoom (South Africa) and Integra (Turkey)
Innovative solution award: Die Sie, Turkey (also nominated: DAS (Saudi Arabia) and Techno Future (Egypt)
Innovative design award: Robotixtreme, Switzerland (also nominated: Super Boom (South Africa) and Team Singapore
Creativ presentation award: Caro A
ces, germany (also nom.; DAS (Saudi Arabia) and Circuits Stormers (Canada)
Best Design Award: SuperBoom, south Africa. (also nom.: Toin Robotic Jr. )
Teamwork award: Integra, Turkey (also nom.: The Things (USA) and DAS
, Saudi Arabia
Project award: DAS, Saudi Arabia (also nom.: Techno Future (Egypt) and Caro A
ces (Germany)
Against all ods: Van Gölü canavarlari, Turkey
Jury Award:  Argonautes, Spain
Coach /Mentor award: Olleh Korea!!!, Korea
Champion award: Team Singapore

Team Singapore var et rent pigehold med nogle meget små piger, men nogle enorme værktøjer, som fyldte hele base.
De skulle bruge 2 borde ved siden af banen bare for at have dem stående. Lidt imponerende konstruktioner. De var nogle meget søde og smilende piger. De have pit næsten lige ved siden af os på ”gangen” ind til det rigtige pitområde. De blev bare så glade, da de blev råbt op som vindere af Championprisen.  Vi sad på rækken foran dem og ønskede dem tillykke da, de kom fra scenen med pokalen.

Vi har haft 2 rigtig gode og sjove dage med mange oplevelser.

Vi valgte ikke at deltage i FLL aftenarrangement som skulle foregå i Miniatürk parken. Vi kørte istedet hjem med vores egen lejede bus til hotellet, og slappede lidt af indtil kl. 20, hvorefter vi tog ud til den restaurant vi havde besøgt den første aften. Her fik vi aftensmad og hyggede og rigtig meget. Vi sang og dansede med den unge flinke tjener, som opvartede os hele aftenen.

Onsdag d. 2. juni. Første konkurrencedag. Tidlig op og første hold tog med lejet bus til Halic kongress center kl. 8.00. ankom til kongress center kl. 8.40 og startede med registrering og opsætning af pit.
Kl. 10.40 var der indmarch og NXT generation gik forrest ind i en tom sal, hvor der næsten ingen tilskuer var. Der var ialt 51 hold med til konkurrencen. Under åbningsceremonien var der taler, man ikke kunne høre, sang og dans på scenen for hold-deltagerne. Der er ikke ret mange supportere/forældre med til konkurrencen, så publikumsmængden er meget lille.
Efter åbningsceremoni gik vi tilbage til pit og delte lidt af de 12-15 kg. giveaways ud, folk er helt vilde med vores egne lego-pins.
Kl. 12 til 12.45 var der frokost-poser med flute med salat, fetaost og tomat hertil cola og en muffin.
Kl. 13 startede teoretisk præsentation. Den gik super godt, vi overholdt tiden og dommerne stillede også nogle spørgsmål omkring vores projekt. Efter projekt øvede vi på banen i pitområdet og robotten blev finjusteret. Første runde var kl. 13.45 den tog ca. 39 sek. Med 370 point, MEN de havde glemt at starte tids-tagningen, så vi måtte køre om. Anden omgang blev det 380 point på ca. 44 sekunder.

Kl. 14 var det den tekniske præsentation. Jens snakkede ørene af en dommer, han fik næsten ikke chancen til at stille spørgsmål, kun når Jens lige skulle finde noget, kunne han spørge.

Hos værktøjerne var det lidt anderledes... lige pludselig havde tøserne ikke mere at sige, fordi voreees værktøjer faktisk ikke var så sværre at forstå. Dommerne syntes det var smart at alle kunne kører med robotten, og de prøvede også selv at afmontere et værktøjJ

Resten af eftermiddagen gik med at bygge robotten om og teste, så NU virker det til i morgen.

Resten af holdet havde pit-tjans på skift og besøge de andre hold.

Om aftenen var vi ude at sejle på Bosphoros i 1½ time sammen med alle de andre hold. Sejlturen var rigtig sjov, vi sang og hyggede os. Sejlturen endte ved Rahmi Koc museum, hvor man kunne se mange forskellige køretøjer. Carsten så sin drømmebil, en en willis jeep og Benjamin fik osgå øje på en bil, som han gerne ville eje. I et område på museet fik vi også aftensmad (Brød med kebab og salat + en sodavand). Vi stod i kø mere end 1 time for at få mad. Det var ikke så sjovt.

Supporterne spiste på fin restaurant på museet !!!

Kl. 21.20 blev vi hentet af vores private bus og kørt tilbage til hotellet igen, hvor vi snakkede om dagen og gik i seng kl. 00 for at være friske til en ny konkurrence dag i morgen.

Tirsdag d. 1 juni. I dag delte vi os i mindre grupper og gik ud i byen. For nogen var det sidste store shoppedag. Nicole, Anne, Anna og Dorthe gik med Berit og Vibeke og Frederik i Grand Bazar. Der blev igen købt rigeligt ind. Berit,  Chrisel og Vibeke var en tur i Turkisk bad. Det var en stor oplevelse når, man aldrig har prøvet det før. Først vælges hvilken type behandling man ønsker. Vi valgte massagevask og ansigsmaske. Efter omklædning til sorte trusser og et forstørret viskestykke gik vi ind i et meget varmt og fugtigt kuppelrum (meget flot). Her skulle man lægge sig op på et kæmpe marmor-bord, hvor der lå eller sad ca. 20 damer iført sorte trusser. Så kom de store stærke damer kun iført trusser og bh og vaskede og masserede godt og grundigt med en skrubbehanske. Herefter grundig afvaskning med lunken vand og hårvask. Shampoo blev skyllet ud med hjælp af spandevis af vand, så man var ved at drukne. Herefter gik turen ud til ansigtsmaske og massage. En utrolig dejlig fornemmelse efter et tyrkisk bad. Det kan kun anbefales. Herefter var det igen tid til at få tøj på og så fik vi en god kop æblethe inden turen gik tilbage til hotellet til de andre for at spise aftensmad samme sted som i går. Efter aftensmaden blev der øvet teoretisk præsentation og robot og værktøjer blev checket, så alt er klar til konkurrencen i morgen.  Alle er meget spændte på i morgen.

Vi mødtes kl. 9 hvor den ene gruppe med Carsten som guide gik en tur i byen de andre handlede de sidste. Vi startede med at gå ned på havnen og over Galata broen på den anden side var vi på fiske markedet og et stort kvarter med stumpe butikker. Vi gik neden under broen tilbage. Der lå mange caféer og restaurant. Bagefter var vi på spice markedet. Ved 1 tiden kom vi til den blå moske hvor der var bøn så vi måtte først komme ind klokken 2 så vi var en tur rundt i det gamle Istanbul. Så gik vi til grand basar det var skægt at se jens lavede 2 røverkøb det ene pruttede han 20 tl ned fra 100 tl det andet var fra 25 tl til 15 tl. Så gik vi tilbage til hotellet vår alle børnene var i poolen. Kl. 19 gik vi til restauranten. Til sidst var vi oppe på taget og øvede teoretisk.

Mandag d. 31. maj. I dag sku vi først af sted kl 11.00 præcis. Vi startede med og købe legetøj JJ Og Frederik fik købt en bold og dykkerbriller, Efter fortsatte vi ned til havnen hvor vi kom ud og sejle og se en masse. J Til frokost spiste vi en masse frugt & grønt ..
Fordi vi er trætte af varm mad 2 gange om dagen, Men efter frokost sejlede vi videre Ombord på båden spiste vi mere frugt og havde det sjovt med og kaste skrallet ud i vandet
J. Efter gik vi hjem gennem spice market, Men vi kom til og gå lidt for langt, Så vi fik ekstra motion.J Om Aften spiste vi ved en Hyggelig gammel okade J. Efter tog vi hjem & ventede på resten af holdet skulle ankomme fra Danmark. Lidt efter kl. 23 ankom de sidste og den store velkomstkomite stod og ventede uden foran hotellet. De var lidt trætte efter den lange rejse og efter indkvartering på de flotte værelser, var det tid til en forfriskning og lidt snak på tag-terassen. En flok måger kom flyvende og Carsten klappede og forskrækkede dem så meget, at den ene måge lavede en klat på Benjamins skulder. Det må da bringe lykke. Vi grinede alle meget.

Søndag d. 30. maj. Nu har Victor ikke så ondt af tyrkerne mere, for da før vi tog af sted troede Victor at tyrkerne boede i ler hytter og vejene var af grus og at de kun havde et enkelt højhus, men sådan er det nu ikke mere siger victor. J
Kl. 10 i dag, gik vi ned til havnen. Der gik vi over ”Galata Bridge” hvor man kunne se en lang række fiskere der fiskede efter små blanke fisk. Da vi kom over på den anden side gik vi så ind på et fiske marked med masser af friske fisk! Derefter gik vi under broen (Den laveste etage) og tog et skib til Asien ;-D Under den tur så vi paladser og mange andre skibe, bla. et containerskib med Maersk containere (En af vores sponsorer) og Mads så en delfin. Så gik vi i land i den Asiatiske del af Istanbul, Kadiköy. Der gik vi op på gågaden og shoppede igen igen. Der var priserne så lave at vi ikke pruttede om dem! Til frokost spiste vi på ”Café Marmaris”.  Carstens hat var igen populær, tjenerne på caféen skulle lige prøve den. Derefter gik vi til søs og sejlede tilbage til Europa. Så gik vi op og besøgte ende stationen for Orient Expressen. Så gik vi hen til Gölhan parken (Lovers Park). Så var vi på skattejagt efter en Geocach, hvor der var en arkitekt som troede at vi ville stjæle en sten fra et gammelt monument. Vi slappede også af i parken sammen med alle de andre familier og kærestepar. Så gik vi hjemad og det var forfærdeligt varmt (32 grader) så vi købte en is! Så var de fleste i poolen på hotellet, og vi slappede af. Til aftensmad gik vi hen på en restaurant lige rundt om hjørnet nær hotellet. Og Hans gav fødselsdags is! Så nu sidder vi på tagterrassen og nyder udsigten ud over mørke Istanbul.

Lørdag d. 29. maj. Godmorgen. Kl. er 8.15 og vi er ved at stå op og gøre klar til dagens nye oplevelser. Vi skal på guided tour igennem Istanbul hele dagen. Vi skal se Topkapi og meget mere. Vi vender tilbage i aften med mere nyt fra Istanbul.
Så blev det aften og tid til at berette om alle dagens oplevelser.
Vi stod alle op kl. ca. 8 og spise morgenmad og kl. 9.30 var alle klar i lobbyen til at tage på guided tur i den gamle bydel i Istanbul. Vi blev kørt i bus ad små og store meget trafikerede gader til Hippodrom (gml. hestevæddeløbsbane), hvor vores guide fortalte en masse om gamle dage og det byzantinske rige, egypterne og romerne. Herefter gik vi hen til den blå moske og så den (igen). Denne gang var det dog med guide og histore-fortælling. Der var rigtig mange mennesker.
Derefter gik vi hen og så Hagia Sofia Mosken. Den var meget stor og flot. Der var et ønske hul i den ene væg, hvor vi alle skulle stikke tommelfingeren ind og dreje den 360 grader mens man ønskede noget. Bagefter gik vi hen til de underjordiske cisterne. Der var rigtige mange søjler og lidt mørkt og vådt. Vores guide var rigtig god til at fortælle på engelsk. Til frokost spiste vi på World famous Pudding Shop. Efter frokosten gik vi hen til Sultanens palads, Topkapi palace musem, og så alle de smukke juveler og gamle bygninger og den smukke udsigt over vandet.
Kl. 16 blev vi kørt med bus tilbage til hotellet. Jeanett gik og vi var lige hurtige fremme ved hotellet. Trafikken er så tæt (kun 2,5 mill. biler), at man ingen vegne kommer i bil.
På hotellet blev der slappet af i poolen og på tag-terassen. Aftensmaden blev indtaget på hotellet egen restaurant.
Vi har idag også været til globryllup på nabo-hotellet. Det var med meget høj tyrkisk musik og megen dans og folk i flot tøj.
Aftenen sluttede med en lille kort gåtur til en cafe, hvor vi drak the, kaffe og sodavand.
Og vi sluttede af på tag-terassen med at synge fødselsdagssang for Hans (Victor's far).
I morgen skal vi ud at sejle på Bosphoros og til Asien.

Fredag d. 28 maj. Vi sov alle længe i dag. Morgenmaden var en lækker buffet med alt hvad man kan tænke sig af spiseligt. Efter morgenmaden gik vi ud og så Spice market, der var en liflig duft af krydderier og the og turkish delight. Alle ville sælge noget til os, især parfume til billige penge. Bagefter gik vi til Grand bazar og fik frokost på Cafe Bedesten, mens tyrkerne holdt fredagsbøn. Vi besøgte næsten alle butikkerne i Grand Barzar og vi lærte at prutte om priserne også børnene. Frederik (9 år) blev dagens bedste handler. Vi fik lavet mange gode indkøb. Nogen af pigerne havde energi til endnu mere shoppingn og tog på kopimarkedet, hvor der blev købt tasker, sko, strømper, armbånd, mere parfume og vand til at overleve de 30 grader på. De andre tog imens tilbage til hotellet og gik i poolen og slappede af.

Kl. 19 afgang med retning mod den blå moske ad nye ukendte gader. Vi gik næsten 1 time, før vi fandt aftens restaurant, Aiakan, en tag restaurant med udsigt over Maramar-havet og udsigt til Blå moske. Nogen fik mad på krukke, serveret i et flammehav. (se billeder). Maden smagte rigtig godt og turen hjem var krydret med spøgelseshistorier ved kirkegården (fortalt af Kresten), og alle pigerne fik blomster fra tjenerne fra gårsdagens restaurant.

Torsdag d. 27 maj. Endelig kan vi komme af sted, ingen askesky fly til tiden, alt er bare perfekt. Vi skal alle tidlig op og med vores VIP bus til Hamborg.
Turen til Hamborg og videre til Istanbul forløber uden nævneværdige problemer også ankomsten i Istanbul er næsten ikke vær at skrive om. Bare igennem pas kontrollen hente bagage og ud af ankomsthallen vi får med det samme øje på vores 2 bus chauffører af sted til hotellet indtjekning på vores værelser. Hvad sker der!!! det hele fungerer bare som det skal, det har vi aldrig prøvet før. Vi hviler lige 1½ time på hotellet før vi tager den første tur ud i byen, vi besøger kort Istanbuls berømte blå moske og finder et dejlig sted at spise. Vores synge piger underholder hele restauranten med sang og dans

Søndag d. 18 april. FLL OEC er nu endegyldigt blevet udsat på ubestemt tid. Det skyldes den Islandske vulkanaske som har lukket for flytrafikken over det meste af Europa. Vi genoptager rejsedagbogen når vi engang kender den nye dato for FLL OEC og forhåbentlig kan deltage. Fordi rejsen til Istanbul blev udsat fik vi lejlighed til at komme til Sidsels konfirmation i Egen kirke. Se mere på nyheder.

Lørdag d. 17 april. Nu har vi været en tur i Hamborg lufthavn men kunne ikke komme videre fordi luftrummet var lukket. Vi vendte derfor om igen og kørte hjem til Danmark igen. Det var meget trist at skulle vende om da vi har glædet os rigtig meget til at skulle til FLL OEC. Men det kunne dog ikke ødelægge vores "familie-hygge", så vi holdt hinandens humør oppe, og havde det alligevel hyggeligt på vej hjem i bussen. Det bliver nu spændende om vi kan komme af sted på mandag eller tirsdag men dette er også usikkert. Se billeder fra dagen i fotoalbummet til højre.

Rejseplan

03. Juni 2010

04. Juni 2010

*****************************

Climate Connection 2009 Atlanta Rejsedagbog.

Klik på knappen for at se vores rejsedagbog Atlanta Rejsedagbog

Nano Quest 2007 Atlanta Rejsedagbog.